Průvodce vyúčtováním energií

←  BYDLÍM CHYTŘE  •  19. ledna 2024  •  4 min. čtení

Patříte k těm, kteří fakturu za elektřinu či plyn jen zběžně přelétnou pohledem a hledají pouze přeplatek či nedoplatek? Poradíme vám, které další položky je dobré sledovat a díky čemu můžete ušetřit.

Kdy chodí vyúčtování za energie?

Vyúčtování energií chodí většinou na jaře, tedy mezi březnem a květnem. Nicméně, univerzální datum neexistuje. Vyúčtování se vystavuje na období jednoho roku a vždy záleží, jaké datum máte na faktuře. Podle toho zjistíte, kdy daný rok začíná. Může to být od 1. ledna, ale také klidně od 1. dubna.

Jak se vyznat ve vyúčtování za elektřinu?

Nejdříve se podíváme na vyúčtování elektřiny. To se na rozdíl od plynu týká všech domácností. Ať už odebíráte energie od jakéhokoli dodavatele, vyúčtování bude vypadat podobně.

Na první straně vyúčtování vždy najdete souhrnné informace: období, kterého se vyúčtování týká, typ tarifu a služby, kterou odebíráte a vaše identifikační údaje (jméno, adresu a číslo zákazníka nebo odběratelské číslo).

 

Vaše zákaznické nebo odběratelské číslo se vám bude hodit zejména při komunikaci s dodavatelem. Podle něj vás společnost může snadno dohledat, když s ní cokoliv řešíte.

Dále na faktuře zjistíte konečný stav vyúčtování za dané období, tedy zda máte doplácet, nebo vám naopak budou vracet peníze.

Máte přeplatek, nebo nedoplatek?

Na vyúčtování najdete porovnání zaplacených záloh a skutečných nákladů na elektřinu podle vaší spotřeby. Zkontrolujte si, jestli byly připsané všechny platby a jsou zde uvedené.

Přeplatek

Pokud jste měli zálohy nastavené s dostatečnou rezervou, máte přeplatek. Jste tedy „v plusu“. Některé společnosti částku automaticky vrací na účet, jiné ji využívají na úhradu záloh v následujícím období. Jak bude přeplatek použit, by mělo být popsané ve vyúčtování.

Nedoplatek

V případě nedoplatku vaše zálohy na pokrytí nestačily. To znamená, že jste „v minusu“. Na faktuře najdete, jak vysokou částku, do kdy a jak máte uhradit. V případě inkasa najdete na vyúčtování informaci, že si společnost stáhne sumu sama. Zkontrolujte si proto limit.

Při vysokém nedoplatku nebo při očekávaném navýšení ceny za elektřinu v následujícím období vám může energetická společnost vyměřit vyšší zálohy na další období. Stejně to platí i v opačném případě. Příliš nízké zálohy ale nejsou výhodou. Mohou znamenat vysoký nedoplatek v dalším vyúčtování, který budete muset jednorázově uhradit.

Změnili vám výši záloh? Upravte svoji platbu. Ať už využíváte trvalý příkaz, SIPO, nebo inkaso (zkontrolujte jeho limit).

Odhadovaná vs. skutečná spotřeba elektřiny

Pokud se distributor nedostal při odečtu k elektroměru, nahradí skutečnou spotřebu odhadem. Podívá se na spotřebu podobných domácností a promítne ji do vašeho vyúčtování.

Může se stát, že v takovém případě vám (třeba omylem) naúčtuje vysoký nedoplatek. Pokud odhadovaná spotřeba neodpovídá realitě, bezodkladně podejte reklamaci (píšeme o ní na konci článku). Další možností je udělat samoodečet. Jak na něj vám poradí webové stránky vašeho dodavatele nebo distributora.

Kolik jste spotřebovali elektřiny?

Na dalších stranách faktury zjistíte, kolik vás stála spotřeba elektřiny podle spotřebovaných megawatthodin (MWh). Reálnou spotřebu elektřiny zjistíte rozdílem počátečního a konečného stavu elektroměru. Získanou hodnotu pak vynásobíte celkovou cenou elektřiny, ke které je nutné ještě připočítat pravidelné měsíční poplatky dodavateli a distributorovi. Ty platíte bez ohledu na svoji spotřebu.

Celková cena elektřiny se skládá z regulované a neregulované části:

  • Regulovanou cenu určuje stát, konkrétně Energetický regulační úřad (ERÚ) a je pro všechny domácnosti či odběratele stejná dle distribučního území. Od roku 2024 se tato cena navyšuje až o 66 %, protože vláda už nebude za domácnosti platit podporu obnovitelných zdrojů (POZE) ani nárůst nákladů na distribuci, jak tomu bylo v roce 2023.
  • Neregulovaná část je plně v rukou každého dodavatele. Její výše závisí na tom, na jak dlouho je uzavřena smlouva na dodávku, za kolik ji sami nakoupili, jaká je jejich režie i jakou mají marži. A právě tady je prostor podívat se, zda není čas na změnu dodavatele.

Při výběru či změně dodavatele zvažte kromě ceny i jeho stabilitu a důvěryhodnost, obchodní podmínky a kvalitu zákaznického servisu.

Ušetřete využíváním „nočního proudu”

O tom, kolik za elektřinu platíte, rozhoduje i distribuční sazba (tarif stanovující ceny a podmínky pro dodávky elektřiny). Ta se určuje podle toho, kolik elektřiny spotřebujete a jakým způsobem. 

Je dobré vědět, zda máte jednotarifní, nebo dvoutarifní sazby. V prvním případě je cena elektřiny po celý den stejná. Naopak dvoutarifní sazba přináší dvě sazby během jednoho dne, kdy „přepíná“ z vysokého tarifu na nízký a zpět. Možná znáte nízký tarif jako takzvaný noční proud. 

Dvoutarifní sazbu získáte v případě, že používáte spotřebiče s vyšší spotřebou. Typicky jsou to například bojlery nebo akumulační vytápění. Kdy vám doma běží nízký tarif, zjistíte na stránkách distributora. Najdete je pod označením „časy spínání HDO“.

Přečtěte si, jak ušetřit správným výběrem domácích spotřebičů a následnou péčí o ně.

Pozor na pevné poplatky

Některé poplatky platíte měsíčně bez ohledu na to, kolik elektřiny jste spotřebovali. Typickým příkladem je poplatek za jistič. Touto platbou si objednáváte množství elektřiny (konkrétní příkon), který potřebujete pro provoz vašich spotřebičů. 

Záleží na tom, kolik spotřebičů naráz v domácnosti využíváte, aby byly vhodně nastavené velikosti jističů. Je také velký rozdíl, pokud elektřinou jen svítíte, nebo jí vytápíte rodinný dům a ohříváte vodu. 

Pokud při rekonstrukci bytu instalujete další spotřebiče, například klimatizaci, je potřeba kontrola revizního technika. Ten zjistí, jestli počet a příkon jističů odpovídá tomu, jaké spotřebiče používáte.

Jak se vyznat ve vyúčtování za plyn?

Stejně jako u elektřiny i u vyúčtování spotřeby plynu najdete na první straně přeplatek či nedoplatek, součet přijatých plateb, konečný stav měřidla a výši zálohy na další období.

Podobně jako ve vyúčtování za elektřinu i zde najdete cenu uvedenou v kilowatthodinách (nebo megawatthodinách). Cenu za m³ proto ve vyúčtování nehledejte, protože dodavatelé ze zákona musí uvádět odběr právě v kilowatthodinách. Snadno si tak můžete porovnat náklady například při vytápění plynovým či elektrickým kotlem bez obtížného přepočítávání různých jednotek.

Poplatek za distribuci plynu

V detailu vyúčtování za energie najdete i položku týkající se poplatků za distribuci plynu. V České republice jsou tři hlavní distributoři, přičemž každý z nich má na starost specifickou oblast:

  • Pražská plynárenská odpovídá za Prahu.
  • EG.D pokrývá Jihočeský kraj.
  • GasNet se stará o distribuci plynu v ostatních částech České republiky.

Poplatky za distribuci se účtují jako fixní částka za rezervovanou kapacitu plus variabilní poplatek za množství přepraveného plynu vyjádřené v kilowatthodinách. Navíc se v rámci těchto poplatků vyskytuje i malý poplatek za služby operátora trhu.

Odečet plynoměru provádí obvykle jednou ročně zaměstnanec distributora. Pokud vás doma nezastihne a plynoměr není volně dostupný, je třeba udělat samoodečet. Jak na něj vám poradí web vašeho dodavatele nebo distributora.

Jak reklamovat vyúčtování energií?

Přišli jste ve vyúčtování na nesrovnalosti? Pak na nic nečekejte a co nejdříve vyúčtování reklamujte. Nejlepším způsobem je písemné oznámení, protože mnozí dodavatelé stanovují omezenou lhůtu pro podání reklamace, nejčastěji 30 dnů od doručení vyúčtování. Dodavatel má ze zákona danou lhůtu 15 dnů, ve které je povinen reklamaci vyřídit. 

Při psaní reklamace nezapomeňte uvést potřebné údaje, které najdete ve smlouvě – vaše identifikační údaje, číslo smlouvy a co přesně reklamujete. Užitečné údaje o vyúčtování a reklamaci najdete na stránkách Energetického regulačního úřadu (ERÚ), včetně odpovědí na nejčastější otázky. 

Pamatujte ale, že reklamaci musíte řešit se svým dodavatelem. ERÚ řeší až případné spory vyplývající ze smlouvy, pokud se svým dodavatelem nenajdete řešení.

Co si z článku odnést:

  • Vyúčtování vám obvykle přijde jednou ročně. Důkladně ho zkontrolujte.

  • Přeplatek vám firma vrátí na účet nebo ho použije na další období.

  • Pokud máte velký nedoplatek, dodavatel vám zvýší zálohy.

  • Při zdražení dodávky elektřiny a plynu je lepší navýšit i pravidelné zálohy.

  • Ušetřit až tisíce korun ročně můžete díky zapínání spotřebičů během nízkého tarifu, výměny energeticky náročných spotřebičů za nové nebo výběru jiného dodavatele. 

  • Pokud ve vyúčtování najdete nějakou nesrovnalost, hned to řešte.

Chcete vědět, jak zdravé jsou vaše finance?

Vyplňte krátký test, který vám odhalí silné i slabé stránky vašich financí.

Doporučené

Raději byste finance probrali osobně nebo po telefonu?

 Domluvte si schůzku na naší pobočce nebo přímo se svým bankéřem. ​

Chcete si raději promluvit po telefonu?​ Zanechte nám kontakt, ozveme se vám.

6 základních oblastí finančního zdraví, se kterými vám pomůžeme

Vyberte si, které téma vás zajímá.

Bydlím
chytře



Náklady, energie, udržitelnost 

Splácím
v klidu



Půjčky, splácení, sloučení 

Tvořím
rezervu



Spoření, tipy, finanční cíle 

Řeším
budoucnost



Investice, důchod, spoření 

Hlídám si
rozpočet



Příjmy a výdaje, daně, kapesné 

Jsem
v bezpečí



Pojištění, ochrana proti podvodům