Když se řekne stěhování, nejspíš si představíte tahání těžkých skříní, hromadu krabic s nádobím i oblečením a navíc ještě stres. Tomu se ale můžete vyhnout díky pečlivému plánování, se kterým byste měli začít alespoň měsíc dopředu.
Stěhování po vlastní ose, nebo s profesionální firmou?
Na začátku stojíte před zásadním rozhodnutím – najmete si stěhovací firmu, nebo se do stěhování pustíte sami? Záleží na vašich možnostech, rozpočtu a osobních prioritách.
Pokud vy nebo vaši blízcí vlastníte dodávku a máte kolem sebe ochotné kamarády, bude pro vás výhodnější stěhování svépomocí. V opačném případě se vyplatí vsadit na profesionální firmu.
Nižší náklady – ušetříte až tisíce korun za pracovní sílu a další služby.
Větší časová flexibilita – stěhujete se, kdy vám to vyhovuje, a vlastním tempem.
Opatrnost – na své věci si dáváte největší pozor vy sami.
- Efektivita – firmy mají zkušenosti a vybavení pro rychlé a hladké stěhování.
Méně fyzické námahy – nemusíte se starat o zvedání těžké váhy.
Pojištění – mnoho firem nabízí pojistku pro případ poškození věcí.
Kompletní služby – můžete využít balení, transport, vykládání i dočasné uskladnění.
Úspora času – vše si organizuje firma sama.
Méně stresu – stěhování neřešíte vy, o vše se starají profesionálové.
S čím počítat, když zvolíte stěhovací firmu?
S hledáním „stěhováků“ začněte dřív než na poslední chvíli, budete mít větší výběr. Samotné stěhování řešte alespoň měsíc před termínem přesunu. Víkendy bývají často obsazené a také finančně nákladnější, stejně tak je větší poptávka po termínech na konci měsíce.
Předem si ujasněte, jaké služby potřebujete:
Servis na klíč – stěhovací firma přijde do starého bytu, vše zabalí, označí a podle vašich instrukcí na novém místě dá na určené místo. Ušetříte svůj čas i energii, ale zaplatíte vyšší cenu.
Převoz věcí – častější a levnější varianta. Věci si zabalíte sami, stěhovací firma v daný termín přijede, věci odnosí, převeze na nové místo a vy si je sami rozbalíte a rozmístíte.
Dopředu si připravte informace, na které se vás stěhováci budou ptát – velikost bytu, množství nábytku, patro starého i nového bydliště, obě adresy a vaše kontaktní údaje. Počítejte i s otázkou týkající se výtahů.
Běžnou praxí je také návštěva stěhovací firmy, která přijde na obhlídku. Rozsahem malé stěhování (typicky garsonka) se dá nacenit i online nebo přes telefon. U větších bytů nebo rodinných domů by ale obhlídka nastat měla. Případně si ji sami vyžádejte.
Měníte stěhováním své trvalé bydliště? Nezapomeňte si pak dojít na místní úřad a vyřídit si nový občanský průkaz s novou adresou.
Na kolik vás vyjde samotné stěhování?
Na internetu najdete mnoho stěhovacích firem a řada z nich nabízí i online kalkulačky, kde získáte orientační představu o ceně vašeho stěhování. Zajímejte se, jestli je součástí nabídky i zapůjčení krabic a obalů nebo pojištění zničených věcí. Jestliže stěhujete velké nebo těžké věci, pravděpodobně si připlatíte.
Ceny se liší podle regionu, ale orientačně lze počítat s následujícími částkami:
Pracovník stěhovací firmy: 250–300 korun za hodinu.
Hodina stěhovacího vozu: od 500 korun za hodinu.
Hodina velkého stěhovacího vozu: od 600 korun za hodinu.
Cena těžkých břemen se řeší individuálně podle počtu pater a dalších okolností.
Při stěhování si vždy nechte předem připravit rozpočet od stěhovací firmy, ať nejste překvapeni. Solidní firmy vám vždy nabídnou nezávaznou kalkulaci.
Myslete na to, že při stěhování nebudete platit pouze za samotný přesun. Naopak je třeba mít v záloze finanční prostředky na další výdaje.
- Placení nájmu na 2 místech
Nájem začíná prvním dnem a končí posledním dnem měsíce. Pokud se nedomluvíte s pronajímatelem jinak, může se vám stát, že budete nejméně měsíc platit nájem v obou bytech – na nové i staré adrese. A to včetně záloh na energie a služby.
- Materiál na balení
Profesionální firmy často nabízejí obaly v rámci smlouvy nebo je půjčují za symbolickou cenu. V opačném případě si krabice, bublinkovou fólii, lepicí pásku a další potřeby musíte sehnat sami. Pokud chcete ušetřit, zeptejte se v nejbližším supermarketu, zda nemají přebytečné kartonové krabice.
- Poplatky za dopravu
Pohonné hmoty, parkovné a případně mýtné musíte přidat k celkovým nákladům, i když se stěhujete vlastním vozidlem nebo máte půjčenou dodávku od kamarádů.
- Náklady spojené s novým bydlením
Výjimkou není, že jsou potřeba peníze na provizi realitní kanceláře, kauci, vymalování nového bytu podle vlastních představ a podobně.
- Nečekané náklady
Vždy je dobré mít rezervní rozpočet na případné neočekávané výdaje, jako jsou neplánované drobné opravy nebo nákupy chybějícího vybavení.
Na co byste neměli při stěhování zapomenout?
Než změníte svou adresu, je potřeba vyřídit několik záležitostí. A to jak s dodavateli energií, tak i s pronajímateli nového a starého bytu. Co byste měli zařídit?
Přepis energií
Nezapomeňte přepsat energie ve svém starém bytě na majitele či nového nájemníka. Pokud to neuděláte, neuhrazené zálohy i částka za spotřebované energie půjdou za vámi.
Dodavatelé mají přesné postupy a požadavky uvedené na svých webových stránkách. Počítejte s tím, že výhodné podmínky, které jste od dodavatele dostali v minulé smlouvě, už nově dostat nemusíte.
Pamatujte, že přepis energií vás čeká hned dvakrát. Nejenže je musíte odhlásit na staré adrese, ale také přihlásit v novém bydlišti. A pozor, někteří dodavatelé nabízí přepis online.
Myslete také na internet, televizi nebo pevnou linku. Služby nemusíte hned rušit. Zjistěte u svého dodavatele, jestli vám je nepřevede na novou adresu.
Výpověď z nájmu
Před ukončením nájmu na staré adrese si důkladně prostudujte svou nájemní smlouvu. V ní najdete odpověď na to, jak dlouhá je výpovědní lhůta a kdy i komu je třeba výpověď podat. Pro jistotu ji podávejte vždy písemně.
K ukončení nájmu nestačí jen vrátit klíče, ale je vaší povinností odevzdat byt ve stavu, ve kterém jste jej převzali. Pokud jste udělali změny bez souhlasu majitele či pronajímatele, myslete na to, že po vás může být vyžadována náprava.
Vrácení kauce
Jestliže předání bytu proběhlo bez problémů, pronajímatele upozorněte na vrácení zaplacené kauce. Pokud jste se nedomluvili jinak, měl by vám ji vrátit do měsíce.
Kdy si může pronajímatel kauci nechat? Nejen to zjistíte v článku o náležitostech nájemní smlouvy.
Předávací protokol
Měli jste při stěhování do starého bytu sepsaný předávací protokol, který obsahoval aktuální stav bytu včetně seznamu vybavení i údajů o stavu měřičů? Před odstěhováním si ho projděte. A nový byt si nafoťte nebo natočte na video.
Nájemní smlouvu, předávací protokol nebo smlouvu o energiích je dobré mít uložené na jednom místě. Uschovejte si je bezpečně v Datatrezoru a mějte k nim přístup kdykoliv a odkudkoliv.
Zbavte se nepotřebného vybavení
Už před stěhováním si dobře rozmyslete, které vybavení chcete převážet a co si naopak pořídíte nového.
Nový byt si předem přeměřte, abyste nebyli překvapení, že se vám do obývacího pokoje nevejde vaše velká pohovka nebo šatní skříň do ložnice.
Nepotřebné vybavení zkuste prodat, například přes bazary na internetu nebo přes sociální sítě. Co se vám nepodaří udat, odvezte do sběrného dvora.
Co si z článku odnést?
Stanovte si svůj rozpočet na stěhování a priority. Na jejich základě se rozhodněte pro profesionální firmu nebo přesun vlastními silami.
Počítejte i s náklady na placení dvou nájmů najednou, dopravu, obaly nebo kauci.
Nezapomeňte na přepis energií, podejte výpověď z nájmu včas a nechte si vrátit kauci.
Dobře si rozmyslete, které vybavení chcete stěhovat. Nepotřebné věci prodejte, rozdejte či odvezte do sběrného dvora.
Chcete vědět, jak zdravé jsou vaše finance?
Vyplňte krátký test, který vám odhalí silné i slabé stránky vašich financí.