Jak začít podnikat? Inspirujte se u Jeffa Bezose

←  ŘEŠÍM BUDOUCNOST  •  8. října 2024 •  5 min. čtení

Nadšení, kreativita a méně závazků. To jsou všechno výhody podnikání v mladém věku. Jak vypadá cesta od nápadu k prvním penězům? A v čem vám může pomoct příběh zakladatele Amazonu?

Proč a kolik si naspořit na důchod

Proč se vrhnout na podnikání 

  • Uskutečňujete vlastní nápady a plníte si svoje sny. 

  • Je to nejsnazší cesta, jak přijít k penězům a lepšímu životu.

  • Jste sám sobě šéfem. 

  • Každý den je jiný a klade před vás nové výzvy.

Příležitosti leží všude kolem

U zrodu každého podnikání je nápad. Inspirace je naštěstí všude okolo. Vaši rodiče, sourozenci, partneři, kamarádi, všichni každodenně řeší spoustu problémů. Vám stačí je začít vnímat jako příležitosti. 

Pak jen z těchto příležitostí vyberte tu, která je vám nejbližší a slibuje výdělek. Nemusíte být v dané oblasti odborník. Ale když vás to bude bavit, spíš překonáte první překážky a snesete i ten trvalý pocit nejistoty, který k podnikání patří. 

Nejtěžší je začít

Máte nápad a přemýšlíte, jak ho přetavit v peníze? Nejtěžší je se rozhoupat. Ale všichni úspěšní podnikatelé ten první krok museli udělat. Jeff Bezos byl prvním člověkem, jehož majetek přesáhl 200 miliard dolarů. Přitom jeho Amazon začínal jako malý e-shop s knihami, spuštěný z garáže v americkém Seattlu.

Určitě pomůže sestavit si byznys plán, který vám ukáže cestu a pomůže odhalit silné i slabé stránky vašeho nápadu. Jak na to?

7 otázek, na kterých stojí dobrý byznys plán  

1. Jaký problém zákazníka řeším? Jak tím ušetřím jeho čas a peníze? A bude ochoten za mé řešení zaplatit? Pravidelně? 

Jak to udělal Bezos

Jako první umožnil lidem kupovat si knihy online. Nemuseli vstát od počítače a někam jít, produkt doputoval až k nim domů. Navíc Amazon začal nabízet knihy levněji než kamenná knihkupectví. A čtenáři si jednu věc přečtou a chtějí další. 

2. Jak můj zákazník vypadá a kolik jich je? A jak ho oslovím? 

Jak to udělal Bezos

Amazon začal fungovat v USA a dalších 45 zemích v roce 1995. Mířil na lidi s přístupem k internetu, jejichž počet raketově rostl. V roce 1994 stoupl internetový byznys o 2300 %. Ten boom byl tak razantní, že se Jeff Bezos na začátku obešel bez marketingu.

3. Jak široká je konkurence? Jaká je přidaná hodnota mého nápadu? Nejde ho jednoduše okopírovat? 

Jak to udělal Bezos

Velká knihkupectví i nakladatelství spustila své e-shopy až dlouho po Amazonu, navíc to pro ně byl vedlejší byznys. Nebezpečí okopírování si Jeff Bezos uvědomoval, dal si proto záležet na snadno zapamatovatelné značce: Amazon nezačíná na A náhodou. 

4. Jak bude vypadat můj rozpočet? Jaké náklady si už umím představit (prostory, materiál, vybavení, mzdy)? Budou jednorázové, nebo se budou opakovat? 

Jak to udělal Bezos

Velká knihkupectví i nakladatelství spustila své e-shopy až dlouho po Amazonu, navíc to pro ně byl vedlejší byznys. Nebezpečí okopírování si Jeff Bezos uvědomoval, dal si proto záležet na snadno zapamatovatelné značce: Amazon nezačíná na A náhodou. 

5. Mám nějaký zdroj příjmů? Jakou mám finanční rezervu? Kolik jsem schopen do nápadu investovat ze svého? Musím si vzít úvěr pro začínající podnikatele nebo získat investora? 

Jak to udělal Bezos

Už před Amazonem pracoval nějaký čas na Wall Street, měl finanční základ. Dalších 246 tisíc dolarů investovali jeho rodiče.

6. Jde si můj nápad nějak ověřit, otestovat? 

Jak to udělal Bezos

Původně se rozhodoval mezi 10 různými produkty. Z diskuse s okolím nakonec usoudil, že nejlepší budou knihy. Trh s knihami stabilně rostl. Knih je hodně, takže měl Amazon okamžitě velmi širokou nabídku. A jsou snadné na skladování, balení i zasílání.

7. Stanovte si jednoduše změřitelné cíle, abyste mohli vyhodnotit, jak postupujete. Jak by měl vypadat váš zisk, cash flow? 

Jak to udělal Bezos

Amazon měl 2 měsíce po spuštění tržby 20 tisíc dolarů týdně, jakákoli očekávání jednoduše překonal. Jeff Bezos ale vždycky doporučuje plánovat dlouhodobě. Na cestě k velkému cíli se všechny překážky zdají menší.

Každá chyba je posun vpřed

Pokud si stále netroufáte rozjet vlastní byznys, zkuste si najít zkušeného mentora nebo si projděte naši Akademii podnikání

A i tam se dozvíte, že rychleji uspěje ten, kdo každou chybu bere jako posun vpřed. Kdo se dokáže neustále měnit, adaptovat, vzdělávat. Ani Amazon už dnes neprodává jen knihy, ale spoustu dalších produktů. A do toho třeba taky natáčí oscarové filmy.

Co si z článku odnést:

  • Podnikání je cesta k realizaci vašich snů, k finanční svobodě a lepšímu životu.
  • U zrodu každé úspěšné firmy stojí nápad. A nápad je jen problém, na který se někdo podíval jako na příležitost.
  • K rozjetí podnikání pomáhá byznys plán, kterým snadněji odhalíte přednosti i slabosti svého nápadu.
  • Každé podnikání je o překonávání překážek, přizpůsobování se situaci, posunu vpřed. Je proto nejistější než klasické zaměstnání, ale i zábavnější.

Chcete vědět, jak zdravé jsou vaše finance?

Vyplňte krátký test, který vám odhalí silné i slabé stránky vašich financí.

Doporučené

Raději byste finance probrali osobně nebo po telefonu?

 Domluvte si schůzku na naší pobočce nebo přímo se svým bankéřem. ​

Chcete si raději promluvit po telefonu?​ Zanechte nám kontakt, ozveme se vám.

6 základních oblastí finančního zdraví, se kterými vám pomůžeme

Vyberte si, které téma vás zajímá.

Bydlím
chytře



Náklady, energie, udržitelnost 

Splácím
v klidu



Půjčky, splácení, sloučení 

Tvořím
rezervu



Spoření, tipy, finanční cíle 

Řeším
budoucnost



Investice, důchod, spoření 

Hlídám si
rozpočet



Příjmy a výdaje, daně, kapesné 

Jsem
v bezpečí



Pojištění, ochrana proti podvodům