Nové příjmení, nové doklady
Jestli máte po svatbě nové příjmení, bude potřeba vyměnit všechny doklady, na kterých máte své původní příjmení – občanský průkaz, cestovní pas, řidičský a technický průkaz. Podívejte se, co, kdy a jak vyměnit.
Občanský průkaz
Po svatbě vám z občanky odstřihnou růžek a vy máte 15 dní na to, abyste si požádali o nový doklad na magistrátu nebo Městském úřadě. K žádosti budete potřebovat:
- starý občanský průkaz
- oddací list (není to nutné, ale urychlí se tím vyřízení)
- výpis z katastru nebo nájemní smlouvu, pokud po svatbě měníte i adresu
Změna občanky je zdarma. Zaplatíte pouze za rychlejší vyřízení – 500 Kč do 5 pracovních dnů, 1 000 Kč do 24 hodin.
Pokud si necháváte původní příjmení a ve staré občance nemáte uvedený rodinný stav, nemusíte si po svatbě doklad vůbec měnit.
Cestovní pas
Na jeho výměnu máte víc času – starý pas platí ještě 3 měsíce od svatby. Budete k tomu ale potřebovat novou občanku, takže je dobré řešit to radši dřív než později. Výměnu pasu vyřídíte stejném úřadě jako výměnu občanky. K výměně budete potřebovat:
- nový občanský průkaz
- starý cestovní pas
- 600 Kč (raději si přineste hotovost, ne vždy jde platit kartou)
Pas je potřeba měnit pouze v případě, že se vám změnilo příjmení.
Řidičský a technický průkaz
Nový řidičák budete potřebovat jen v případě, že se vám po svatbě změní příjmení. Výměnu se vyplatí řešit společně s novou občankou na stejném úřadě. Navíc je potřeba požádat o něj do 5 pracovních dnů od obřadu – ale když to o pár dní nestihnete, určitě vám za to nikdo hlavu neutrhne. K výměně budete potřebovat:
- starý občanský průkaz (s odstřiženým růžkem)
- starý řidičák
Výměna řidičského průkazu z důvodu změny příjmení vás vyjde na 200 Kč. Pokud ho budete potřebovat co nejdřív, bude to do 5 dnů za 700 Kč.
Změnu příjmení po svatbě je potřeba hlásit i na Registru motorových vozidel, a to do 10 pracovních dnů od obřadu. Odměnou vám budou úpravy v malém i velkém technickém průkazu, poplatek je 50 Kč.
Kde nahlásit změnu jména a adresy
Ať už se vám po svatbě změnilo příjmení, adresa nebo obojí, je potřeba dát o tom vědět úřadům a institucím. Dobrá zpráva je, že na rozdíl od obíhaček kvůli dokladům už to často stačí elektronicky – výrazně vám s tím pomůže i bankovní identita. Komu dát vědět?
Pojišťovny
Zdravotní pojišťovna si změn všimne automaticky, ale i tak je potřeba aktivně si požádat o novou kartičku pojištěnce. Ostatním pojišťovnám se raději také ozvěte, změna může mít vliv na vaše pojistky.
Banka
Změna příjmení nemá na vedení účtu, úvěrů ani platebních karet vliv. Doporučujeme ale zastavit se v pobočce s novou občankou a aktualizovat své osobní údaje. Může se to hodit v budoucnu, třeba když si budete chtít půjčit nebo založit nový účet.
Jste klientem České spořitelny? Podívejte se, co a jak vyřídit po svatbě.
Zaměstnavatel
V práci nahlaste změnu co nejdříve, zpravidla stačí zaskočit na HR oddělení. Zaměstnavatel dá vědět správě sociálního zabezpečení a nastaví vám firemní e-mail a další systémy, kde jste pod starým příjmením. Je také potřeba aktualizovat vaši pracovní smlouvu.
Katastrální úřad
Vlastníte nemovitost zapsanou pod vaším starým jménem? Nahlaste změnu i na katastru, ať se vyhnete potížím, až jednou budete dům či byt prodávat. Vše můžete vyřídit online, bez dalších dokladů a poplatků.
Dodavatelé služeb
Doporučujeme aktualizovat své údaje také u dodavatele energií, telefonního operátora, poskytovatele internetu, v knihovně, u dopravního podniku i u lékaře – nejlépe všude najednou, ať máte klid. Nezapomeňte ani na služby spojené s domácností, jako je svoz odpadů nebo koncesionářské poplatky za TV a rozhlas.
Připište si nové příjmení i na poštovní schránku a zvonky. Doporučujeme ale nechat tam nějaký čas i to staré, ať k vám doputují všechny zásilky.
Svatba a podnikání
Nové příjmení potřebuje znát i živnostenský úřad, a to do 15 pracovních dnů od svatby. Změnu osobních údajů vyřídíte přímo na živnostenském odboru. Budete k tomu potřebovat občanku, oddací list a 100 Kč na poplatek.
Změnu příjmení nemusíte hlásit finančnímu úřadu ani správě sociálního zabezpečení, tyto úřady už si údaje vytáhnou ze základních registrů.