Úvěry jsou běžný způsob financování nejrůznějších věcí – od vybavení domácnosti přes větší opravy či rekonstrukce až po plnění snů. Aby se člověk nedostal do problémů, je třeba vědět, jak s půjčkami pracovat a jaké mají mít parametry.
Co to je zdravá půjčka a čím se vyznačuje?
- Splácení nadměrně nezatěžuje rozpočet klienta a nechává prostor pro nezbytné výdaje, tvorbu rezervy i spoření na důchod.
- Peníze na splátku se odesílají automaticky formou trvalého příkazu či inkasa.
- Člověk je schopný dostát svým závazkům nebo půjčku doplatit i v případě nouze nebo nečekaných výdajů.
- Peníze jsou půjčené od důvěryhodné instituce.
Zajímá vás, jak lépe splácet své dluhy? Přečtěte si víc na našem webu.
Aby všechny naše půjčky byly zdravé, rozhodli jsme se v České spořitelně tuto cestu podpořit. Přicházíme proto s péčí, kterou pomůžeme s udržením finančního zdraví nejen našim stávajícím klientům, ale i těm novým. Konkrétně jde o těchto pět kroků:
1. Nejprve zhodnotíme aktuální finanční zdraví
Chceme, aby půjčky neohrožovaly osobní či rodinný rozpočet klienta. Proto nejprve zhodnotíme jeho aktuální finanční zdraví a dopady půjčky na něj. Především se přitom zaměřujeme na výši splátek všech půjček vůči měsíčnímu příjmu.
Za bezpečnou míru považujeme, pokud splátky nepřesáhnou 30 % měsíčních výdajů a zůstanou v kategorii zbytných výdajů.
Spočítejte si, na kolik vás vyjde naše zdravá půjčka.
Splácet v klidu se přitom dá až do výše 50 % měsíčního příjmu, ovšem v tu chvíli už zvažujeme, zda půjčka není na úkor krátkodobé rezervy, spoření na penzi nebo dlouhodobých investic. U ještě vyšších splátek pak postupujeme maximálně obezřetně.
2. Splátky máme pod kontrolou
Splácení může trvat i roky, v případě úvěrů na bydlení pak i desetiletí, a za tu dobu se v životě řada věcí změní. Aby klient dokázal vždy splácet v klidu, hlídáme jeho schopnost splácet spolu s ním.
Naši specialisté a systémy tak průběžně vyhodnocují, jak si lidé se splácením vedou. A pokud se situace nevyvíjí ideálně, dají vědět nejen klientovi, ale samozřejmě i nám.
Jen splátkami to však nekončí. Naši bankéři totiž se všemi lidmi – klienty i neklienty – pravidelně vedou poradenský rozhovor o rozpočtu, včetně toho, jak do něj zapadají půjčky.
Jednou z nejdůležitějších věcí u splácení je dodržení termínu. Proč tomu tak je?
3. Problémy řešíme proaktivně a společně
Uvědomujeme si, že v životě občas nastanou situace, kdy není jednoduché splátku uhradit. Typicky když se zpozdí mzda, je třeba zaplatit nečekané výdaje, jako je oprava auta či spotřebičů v domácnosti, v horším případě pak při ztrátě zaměstnání nebo dlouhodobé nemoci.
Nejlepší je nenadálým situacím předcházet, třeba i díky pojištění schopnosti splácet.
Pokud ho však klient nemá a nečekaná situace nastane, je ideální začít vše řešit s bankéřem co nejdříve. Naši specialisté jsou totiž schopni nabídnout vhodnou pomoc v případech, kdy vidí potenciální ohrožení schopnosti splácet. Finanční zdraví klienta ostatně vyhodnocují průběžně, proto i pomoc se splácením proaktivně nabízejí.
Někdy přitom stačí jen změnit datum splátky, upravit její výši nebo odklad. V případě zásadnějších problémů jsou připraveni nabídnout i pokročilejší nástroje a řešení.
Zajímavou možností pak je i nechat si na pobočkách České spořitelny zkontrolovat možné úspory na splátkách. Cíleně také podporujeme klienty, kteří se dlouhodobě nedokáží vymanit z čerpání kontokorentu.
Máte více půjček a nevíte, kterou z nich splácet dřív? Máme pro vás pár tipů.
4. Nabízíme řešení situace v bance i online
Chceme, aby se každý mohl ujistit, že splácí v klidu, a to formou, která mu vyhovuje. Pro někoho bude nejpohodlnějším způsobem kontrola v Georgi, jiný uvítá e-mail nebo osobní ujištění bankéře.
Námi poskytované informace proto budou konzistentní napříč všemi kanály a budou všechny směřovat k tomu, aby nejen naši zákazníci, ale i všichni ostatní byli finančně zdravější.
5. Nadstandardní péče je zcela zdarma
Do roku 2025 se chystáme postupně poskytnout nadstandardní péči nejen všem novým, ale i stávajícím klientům České spořitelny. Zavázali jsme se i k tomu, že proaktivně oslovíme všechny naše klienty, u nichž zaznamenáme možné problémy se splácením.
A protože je Česká spořitelna první, kdo se stará o vaše finanční zdraví, bude tato péče pro všechny zcela zdarma.
Ať se daří!
Chcete vědět, jak zdravé jsou vaše finance?
Vyplňte krátký test, který vám odhalí silné i slabé stránky vašich financí.