Co dělat, když jste poslali peníze na špatný účet?

←  HLÍDÁM SI ROZPOČET  •  6. září 2023  •  6 min. čtení

Při zadávání platby na telefonu či počítači vás něco rozptýlí nebo se překliknete a komplikace je na světě. Víte, jak se zachovat, když jste zadali špatně platbu, nebo vám naopak na účet přišly cizí peníze?

Vyberte si, co vás v tomto článku nejvíce zajímá, a následující odkazy vás přesunou ke zvolenému tématu:

Odeslali jste peníze na účet, který neexistuje

Poslali jste peníze na existující, ale nesprávný účet

Co dělat, když přišly cizí peníze na váš účet?

Jak se chybám u zadávání čísla účtu vyhnout


Přes všechny kontrolní postupy banky, jako je zobrazení platebních údajů a ověřování pomocí SMS zprávy nebo aplikace, se vám podařilo poslat peníze na nesprávný účet a neznáte příjemce? V takové chvíli může nastat několik scénářů. Záleží, zda se trefíte do existujícího účtu, nebo ne.

Odeslali jste peníze na účet, který neexistuje

Spletli jste se tak „šikovně“, že chybná platba byla provedena a peníze z účtu odešly? Stále je dost vysoká pravděpodobnost, že číslo účtu příjemce neexistuje.

V takovém případě se vám peníze automaticky vrátí do dvou až tří pracovních dnů zpět. Není potřeba o nic žádat.

Poslali jste peníze na existující, ale nesprávný účet

Může se stát, že omylem vyberete špatnou šablonu nebo ze seznamu nejčastějších protistran vyberete nesprávného adresáta. Když víte, komu účet patří, obraťte se přímo na dotyčného a požádejte ho o navrácení částky.

Horší variantou je, když se při zadávání čísla účtu překliknete tak, že trefíte existující účet. A nevíte, komu patří. 

Věřte, že vaše banka už takových situací řešila spoustu a že nyní pro vás bude fungovat jako prostředník. V první řadě se spojí s bankou, u které je veden účet příjemce vašich omylem poslaných peněz. Daného člověka se poté budou snažit vyzvat, aby vám celou částku vrátil zpět.

TIP: Vrácení chybné platby vyřídíte na pár kliknutí

Když omylem pošlete platbu na špatné číslo účtu nebo s chybným kódem banky, můžete nově požádat o její vrácení přímo z George. Česká spořitelna je první banka, která tuto funkci přináší i v mobilu.

Příjemce platby nereaguje. Jaké máte možnosti? 

Nevrátily se vám peníze nejpozději do 30 dnů od podání žádosti? Můžete se na banku obrátit, aby vám poskytla identifikační údaje příjemce. V tomto případě musíte doložit a prokázat, že se jedná o chybně zaslanou platbu, například pomocí faktury, e-mailové komunikace a podobně.

S informacemi následně můžete zajít na Policii ČR a podat trestní oznámení. Když ani to nepomůže, zbývá vám soudní cesta.

Co dělat, když přišly cizí peníze na váš účet?

Když takovou příchozí platbu zaznamenáte, kontaktujte banku a řešte s ní další postup. 

Než pošlete peníze zpět, ověřte si, zda vám tato platba skutečně neměla přijít. ​​Doporučuje se, abyste počkali, až vás plátce prostřednictvím banky vyzve k vrácení částky. Pak už nemá cenu nic protahovat a peníze je potřeba poslat zpět obratem. 

Jak se chybám u zadávání čísla účtu vyhnout

Získat své peníze zpět může být někdy celkem dřina. Máme pro vás pár tipů, jak se dá nepříjemnostem předejít. Vyplatí se vsadit na moderní technologie. 

  • QR platba je jistota
    Nejen u institucí, ale i mezi kamarády se vyplatí využívat QR platby. Většina internetových i mobilních aplikací už je v dnešní době nabízí. Je to rychlejší, pohodlnější a vyhnete se tím ručnímu zadávání čísel.

  • Hlasoví asistenti
    Spousta bankovních aplikací už nabízí možnost hlasových asistentů, díky kterým můžete předejít mnoha chybám. Jak to funguje? Číslo nadiktujete. Vyhnete se tak překlepům. 

  • Základem je kontrola
    Máte radši klasické zadávání a nad kontrolou čísla účtu často mávnete rukou? Nedělejte to. Raději víckrát číslo účtu i částku zkontrolujte. Možností máte několik – při zadávání, u souhrnu platebních údajů, v rámci kontrolní SMS zprávy nebo při potvrzování v aplikaci.

Bojíte se novinek? Poradí vám v bance

Máte pocit, že generování QR kódů nebo využívání hlasových asistentů je moc složité? Ve skutečnosti je to přesně naopak. Jestli si sami netroufnete, najděte si návod na webových stránkách vaší banky nebo se stavte na pobočce. 

Co si z článku odnést?

  • Zadali jste špatně číslo účtu? V případě neexistujícího účtu vám peníze automaticky přijdou po pár dnech zpět.

  • Když se vám peníze nevrátí, znamená to, že účet existuje, pak je nutné kontaktovat banku s žádostí o součinnost. Jestliže příjemce platby nereaguje, požádejte banku o sdělení identifikačních údajů. 

  • Když víte, komu chybný účet patří, obraťte se přímo na dotyčného a požádejte ho o navrácení částky.

  • Díky QR kódům a hlasovým asistentům se snadno vyhnete chybným platbám. Při klasickém zadávání čísla účtu a částky si údaje před odesláním několikrát zkontrolujte.

  • Dorazila vám na účet cizí platba? Ověřte si, že vám neměla přijít. 

Chcete vědět, jak zdravé jsou vaše finance?

Vyplňte krátký test, který vám odhalí silné i slabé stránky vašich financí.

Doporučené

Raději byste finance probrali osobně nebo po telefonu?

 Domluvte si schůzku na naší pobočce nebo přímo se svým bankéřem. ​

Chcete si raději promluvit po telefonu?​ Zanechte nám kontakt, ozveme se vám.

6 základních oblastí finančního zdraví, se kterými vám pomůžeme

Vyberte si, které téma vás zajímá.

Bydlím
chytře



Náklady, energie, udržitelnost 

Splácím
v klidu



Půjčky, splácení, sloučení 

Tvořím
rezervu



Spoření, tipy, finanční cíle 

Řeším
budoucnost



Investice, důchod, spoření 

Hlídám si
rozpočet



Příjmy a výdaje, daně, kapesné 

Jsem
v bezpečí



Pojištění, ochrana proti podvodům