Jak ochránit finance před podvodnými telefonáty?

←  JSEM V BEZPEČÍ  •  9. června 2024  •  5 min. čtení

Taktiky útočníků se neustále vyvíjí a jedním z nejvíce rostoucích typů podvodů je ten po telefonu. Volající se vydávají za falešné bankéře, operátory nebo zástupce státu a snaží se z lidí vylákat peníze. Tyto útoky přitom patří mezi nejnebezpečnější, podle dat České bankovní asociace je úspěšný každý druhý telefonát. Proto je důležité vědět, jak se jim bránit.

Podvody po telefonu

Útočníci se zpravidla v podvodných telefonátech pokoušejí získat následující údaje:

  • přístup k internetovému bankovnictví včetně hesel,
  • citlivá data vaší platební karty i s CVV kódem,
  • potvrzení platby v internetovém bankovnictví,
  • případně vás přemlouvají k výběru peněz v hotovosti a jejich následnému vkladu do bankomatů na bitcoiny, kde jsou finance údajně v okamžitém bezpečí. 

Proto byste v hlavě vždy měli mít zásadu, že citlivé informace o vaší platební kartě či bankovním účtu byste neměli nikdy a nikomu po telefonu sdělovat. Stejně tak by vás nikdo neměl nutit do výběru peněz z bankomatu. 

Útočníci se vydávají za zástupce institucí, ke kterým má uživatel důvěru a které zpravidla aktivně využívá. Bývají velmi dobře připraveni, například mohou znát vaše jméno, adresu, nebo dokonce i číslo účtu, a o to jsou přesvědčivější.

Seznamte se s těmi nejčastějšími typy podvodných telefonátů, abyste se jim mohli úspěšně bránit.

1. Volá falešný bankéř

Asi nejčastějším případem je situace, kdy útočník tvrdí, že na vašem účtu došlo k podezřelému pohybu, a aktivně vám chce nabídnout ochranu. V těchto případech totiž obvykle volá i banka, a tak je případného útočníka těžké rozpoznat – možné to je jen skrz nějakou formu ověření bankéře. 

Nepoctivý volající může přijít také s nabídkou nových produktů v internetovém bankovnictví, chce projít nastavení vašich služeb nebo k těm stávajícím přihodit nějakou doplňkovou navíc. Jakmile vás požádá o jakékoliv citlivé údaje, zpozorněte, může jít o podvodný telefonát. 

Podvod může mít i podobu žádosti o výběr hotovosti a jejího vložení do speciálního bankomatu, případně o převod finančních prostředků na jiný účet.

Řada bank se snaží takovým situacím předcházet, proto nabízí možnost ověření bankéře v mobilní aplikaci. Na pár kliků jednoduše zjistíte, jestli je člověk na druhé straně telefonu opravdu zástupce vaší banky, nebo nikoliv.

Pokud jste klienty České spořitelny, vždycky poznáte, že vám voláme my díky oznámení z George.

2. Na drátě s operátorem

Stále častěji se útočníci vydávají i za poskytovatele mobilních služeb. Zpravidla nabízejí levnější tarif, aktivaci dodatečných služeb nebo další věci, které pro vás mají být zaručeně výhodné. 

Jakmile po vás bude volající chtít jakékoliv bankovní údaje, zbystřete. Žádný člověk, dokonce ani bankéř nebo operátor, po vás nikdy nemůže chtít soukromá hesla a přístupové údaje k účtu.

3. Nabízí se vám zajímavá investice

Zhodnocovat peníze v čase je vždy lákavé, proto se čím dál častěji setkáváme s podvodnými nabídkami investic, které slibují lukrativní příležitosti, předčasný přístup k nákupu cenných papírů nebo jen pravidelné investiční tipy. 

Volající po vás nemusí vždy chtít rovnou bankovní údaje, může vás nasměrovat na web, kde si vše v klidu vyplníte sami. 

Než to ale uděláte a někam pošlete peníze, je důležité si obchodníka prověřit. A to například na webu České národní banky, kde se evidují všechny subjekty s oprávněním podnikat na finančních trzích v České republice.

Pokud s investicemi teprve začínáte, doporučujeme začít ve své bance. U ní zpravidla máte záruku, že ve společném rozhovoru nastavíte investice na míru vašim potřebám.

4. Státní správa nebo lékaři s nečekanou zprávou

Jakýkoliv kontakt s policií, daňovými či finančními úřady patří k těm citlivějším a útočníci toho umí bohužel využít. Můžou vás například kontaktovat se žádostmi o zaplacení pokut, daňových přestupků nebo nedoplatků. Mějte na paměti, že ani státní instituce po vás nikdy nebudou chtít přístup k citlivým údajům. 


Dalším případem, byť méně častým, je ten, kdy se volající vydává za lékaře ošetřujícího vaše blízké nebo známé. Ti se údajně zranili při nehodě nebo způsobili škodu další osobě a škodu nebo léčbu je třeba uhradit. V těchto případech dostanete číslo účtu, kam máte peníze urychleně poslat. Než tak učiníte, situaci si vždy řádně prověřte a zjistěte, nakolik je reálná.

Nenechte se nikdy zlákat k přeposílání peněz třetím stranám. Ani státní instituce nebo lékaři je po vás po telefonu nikdy nebudou vyžadovat.

Jak se chovat, když volá podvodník?

Hlavní zásada praví: nepanikařte a nedělejte v rychlosti to, co po vás volající požaduje. Naopak si ho v klidu vyslechněte a zjistěte, o co vlastně jde

V případě jakéhokoliv podezřelého jednání volajícího neváhejte hovor okamžitě ukončit

Pokud se vám něco jen trochu nezdá, zkontrolujte si číslo volajícího – na internetu k němu často najdete recenze. A pokud by po vás chtěl vykonat jakoukoliv akci, řekněte, že potřebujete více času na rozmyšlenou.

Podvodné telefonáty nejsou tím jediným, na co si dávat pozor. Seznamte se s dalšími moderními typy podvodů.

Co si z článku odnést?

  • Útočníci po telefonu umí být velmi přesvědčiví a je třeba se před nimi mít na pozoru. 
  • Mohou se vydávat za bankéře, operátory, investiční specialisty, zástupce státu, lékaře, policii, ale i za charitu a další důvěryhodné instituce. 
  • Pokud můžete, vždy si vlastní cestou ověřte legitimitu volajících. A nikdy jim hned neplaťte. 
  • Nikomu nikdy nesdělujte citlivé údaje o vašem internetovém bankovnictví nebo platební kartě. Především jde o přístupy a hesla k vašemu účtu. Dejte také pozor, co a komu potvrzujete. 
  • Žádný reálný zástupce banky ani jiné společnosti po vás nikdy nebude chtít, abyste mu sdělili přístupové údaje k účtu, internetovému bankovnictví nebo abyste mu dali úplné číslo vaší karty. Také vás nikdy nebude nutit k výběru z bankomatu nebo přeposlání peněz.

Chcete vědět, jak zdravé jsou vaše finance?

Vyplňte krátký test, který vám odhalí silné i slabé stránky vašich financí.

Doporučené

Raději byste finance probrali osobně nebo po telefonu?

 Domluvte si schůzku na naší pobočce nebo přímo se svým bankéřem. ​

Chcete si raději promluvit po telefonu?​ Zanechte nám kontakt, ozveme se vám.

6 základních oblastí finančního zdraví, se kterými vám pomůžeme

Vyberte si, které téma vás zajímá.

Bydlím
chytře



Náklady, energie, udržitelnost 

Splácím
v klidu



Půjčky, splácení, sloučení 

Tvořím
rezervu



Spoření, tipy, finanční cíle 

Řeším
budoucnost



Investice, důchod, spoření 

Hlídám si
rozpočet



Příjmy a výdaje, daně, kapesné 

Jsem
v bezpečí



Pojištění, ochrana proti podvodům