Daňové přiznání se týká všech, kteří za jeden kalendářní rok získali příjmy vyšší než 50 000 Kč. Do částky se však nepočítají příjmy osvobozené od daně nebo ty, z nichž je daň vybíraná srážkou.
Daně se tak týkají zaměstnanců, kteří mají příjmy ze závislé činnosti, ale i živnostníků, kteří mají příjmy ze samostatné činnosti. Daň z příjmů musí řešit i osoby, které získávají například peníze z pronájmu apod.
Co se stane, když daňové přiznání nepodáte? Jde o zákonem danou povinnost, takže zde hrozí nepříjemné pokuty. Za každý den zpoždění je pokuta 0,05 % z výsledné výše daně. Sankce se přitom může vyšplhat až na 5 %.
Zaměstnanci to mají s daněmi jednodušší – vyřeší je za ně zaměstnavatel. Na zaměstnanci ale je, aby si pohlídal, že nejpozději do poloviny února s podáním daní zaměstnavatel počítá. Obvykle se daně ve firmách řeší automaticky a zaměstnanci jen dodávají podklady k případnému snížení základu daně apod.
Lidé pracující jako OSVČ naopak podávají žádost sami. Musí si hlídat všechny lhůty a poradit si s vyplněním přiznání.
Kdy se daňové přiznání podává?
Daňové přiznání se řeší vždy v prvním čtvrtletí nového roku. Do konce března byste měli mít ideálně vše vyřízené.
Pokud daňové přiznání podáváte osobně, oficiální lhůta, do kdy můžete daně vyřešit, je obvykle 1. 4. (pokud ovšem datum nepřipadá třeba na víkend, potom by se termín lehce měnil, a to na první pracovní den v měsíci dubnu).
Když daňové přiznání podáváte online nebo pomocí daňového poradce, máte nějaký čas k dobru. V prvním případě do prvního pracovního dne v měsíci květnu, v druhém případě do prvního pracovního dne v červenci.
Kompletního průvodce pro daně najdete v tomto článku. Zjistíte konkrétní data i to, koho se daně netýkají vůbec, nebo získáte návod, jak daňové přiznání podat.
Nezapomeňte na růžové prohlášení
S růžovým prohlášením se setká každý zaměstnanec. A i když nejspíš máte svou první práci, měli byste vědět, o co jde. Jde o tiskopis v růžové barvě s názvem Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob.
Podepisuje ho zaměstnanec a zaměstnavatel na jeho základě sráží daň ze mzdy.
A kdy růžové prohlášení podepsat? Pro aktuální zdaňovací období podepisují zaměstnanci prohlášení vždy při nástupu do nové práce a pak každý rok nejpozději do 15. února.
Tzv. růžové prohlášení smí mít zaměstnanec podepsané jen jedno za rok, a pokud pracuje pro více zaměstnavatelů, může ho podepsat jen u jednoho.
Snižte základ daně a uplatněte možné slevy na dani
Odčitatelné položky se uplatňují ihned po vyměření základu daně, což je částka, o kterou příjmy přesahují výdaje vynaložené na jejich dosažení. Díky tomu se dá na daních něco ušetřit.
Co lze od základu daně odečíst:
- úroky z hypotéky nebo úvěru ze stavebního spoření,
- příspěvky na životní pojištění,
- příspěvky na penzijní připojištění,
- dary (například na veřejně prospěšné účely nebo politickým stranám na činnost, ale také darování krve či kostní dřeně atd.),
- příspěvky odborové organizaci.
Jaké dokumenty připravit, aby se vám základ daně snížil, si přečtěte v samostatném článku.
Slevy na dani se pak odečítají od vypočtené daně a můžete s nimi výrazně ušetřit. Je dobré vědět, že se netýkají pouze zaměstnanců nebo OSVČ. Slevy na dani mohou uplatnit i studenti, osoby na mateřské dovolené, důchodci či invalidé.
- sleva na poplatníka,
- sleva na manžela/manželku,
- sleva na dítě,
- sleva na důchodce,
- sleva na invaliditu.
Novinky v daňovém přiznání za rok 2024 (podávaném v roce 2025):
Ruší se sleva na umístění dítěte do školky (tzv. školkovné) a sleva na studenta. Sleva na manžela/manželku bude platit jen u rodičů starajících se o dítě do 3 let věku.
Nezapomeňte si zakládat evidenční list důchodového pojištění
Evidenční list důchodového pojištění (ELDP) je důležité potvrzení, které vystavuje každý rok firma pro své zaměstnance (nejpozději do 30. dubna).
Jedno vyhotovení předá zaměstnanci, druhé předkládá České správě sociálního zabezpečení prostřednictvím příslušné okresní správy sociálního zabezpečení. Je dobré, abyste si každé ELDP pečlivě uschovali!
Pokud se bojíte, že svoje Evidenční listy důchodového pojištění ztratíte, můžete si je bezpečně uschovat v Datatrezoru. Díky tomu je i po letech snadno a rychle dohledáte.
Pomocí ELDP se totiž vykazuje doba důchodového pojištění zaměstnance a jeho vyměřovací základ za daný kalendářní rok. I když je povinností zaměstnavatele ELDP vystavit a předat sociálce, ne vždy se tak stane.
Díky uschování ELDP kdykoliv můžete prokázat dobu zaměstnání i všechny své výdělky. A to i v případě, pokud by zaměstnavatel zanedbal i povinnost odvádění pojistného.
Záznamy o pojištění, ze kterých se následně počítá výše důchodu, si můžete zkontrolovat online na stránkách ČSSZ. Pokud něco chybí, zjistíte to včas a můžete to řešit okamžitě. Ne až za mnoho let, kdy už daná firma ani nemusí existovat.
Jak se vůbec počítá důchod a co všechno ovlivňuje jeho výši?