Digitální doba s sebou přináší mnoho výhod, ale i rizik. Jedním z nich jsou nejrůznější moderní podvody. Jaké jsou ty nejrozšířenější a jak se proti nim co nejúčinněji bránit?
S útokem na peníze se setkal každý druhý Čech
Podle průzkumu České bankovní asociace a výzkumné agentury Ipsos se stalo v roce 2022 na internetu nebo přes telefon obětí útoku na peníze 27 % obyvatel České republiky. To jasně dokazuje, jak aktuální téma bezpečnost financí je.
Možná si říkáte, že vám se to stát nemůže, ale počet útoků se od roku 2020 během následujících dvou let zvýšil čtyřnásobně. A dá se očekávat, že tento trend bude dále pokračovat. Proto je lepší být na tuto situaci připraven a vědět, jak se v ní zachovat. Pomůže vám webová stránka chrantesvepenize.cz, která se tímto tématem podrobně zabývá.
Kč
útoku přes internet či telefon.
Zdroj: průzkum České bankovní asociace a výzkumné agentruy Ipsos
Když započítáme i nedokončené či neúspěšné pokusy, setkala se s útokem zaměřeným na peníze, který byl vedený nejčastěji skrze webové stránky, e-mail, sociální sítě či telefon, více než polovina Čechů.
Více o moderních typech podvodů se dočtete v samostatném článku.
Jak se podvodníci snaží dostat k vašim penězům?
Jestliže se útočník zaměří právě na vás, s velkou pravděpodobností přitom využije některý z následujících typů podvodů:
- e-mail slibující výhru či dědictví,
- e-mail vydávající se za zprávu z banky,
- e-mail tvářící se jako od konkrétní společnosti,
- vyděračský e-mail,
- falešné investice,
- falešný telefonát,
- telefonát falešného bankéře,
- falešný web banky,
- falešný e-shop,
- klamavá zpráva přes sociální sítě,
- krádež identity na sociální síti.
Za účelem zvýšení povědomí o online nástrahách vytvořila Česká bankovní asociace kybertest. Obsahuje deset nejčastějších podvodů, na kterých si můžete sami vyzkoušet, jak odolní proti hackerským útokům jste.
Cílem útočníků jsou vaše peníze, ale k nim nejdříve potřebují získat přístup. Proto nejčastěji usilují o následující údaje:
- přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví / Bank iD (40 %),
- údaje platební karty (31 %),
- osobní informace – např. rodné číslo (25 %),
- hesla a PINy (22 %),
- identita na sociálních sítích (15 %).
Cesty, jak se je z vás pokouší dostat, jsou různé. Mezi typické patří například prodej zboží na online bazarech, nákupy na pochybných e-shopech, návštěvy online seznamek, darování peněz podvodným charitám, hraní zpoplatněných počítačových her nebo další typy podezřelých zpráv.
Při placení kartou na internetu nepodceňujte důvěryhodnost obchodníků.
Pravidla ochrany peněz nejen na internetu
Základním způsobem, jak se na internetu chránit, je prevence. Proto vám poradíme základní pravidla pro vaši bezpečnost.
- Pokaždé si ověřte, s kým právě komunikujete – Nevyžádané hovory či zprávy se nemusí vždy tvářit podezřele, ale vždy si raději prověřte, kdo a proč vás kontaktuje. Jestli budete mít sebemenší pochybnost, komunikaci ukončete.
- Nikomu nedávejte přístupové údaje k účtu – Přihlašovací jméno a heslo k vašemu bankovnímu účtu by neměl znát nikdo kromě vás, proto ho nikomu neříkejte a ani si ho nikam nepište.
- Pečlivě si střežte citlivé údaje platební karty – Číslo platební karty, datum její platnosti a CVV/CVC kód (3místný potvrzovací kód na zadní straně karty) uvádějte pouze při online nákupech, a to jen u důvěryhodných e-shopů.
- Vždy si kontrolujte, co a komu potvrzujete – Ať už platbu zadáváte vy sami nebo víte, komu ji potvrzujete, vždy si důkladně zkontrolujte veškeré údaje. Platby, o kterých nic nevíte (nebo si u nich nejste jistí), nikdy nepotvrzujte.
Ať jsou vaše peníze v bezpečí.
TIP: Když vás kontaktují bankéři České spořitelny, tak vždy přes systém napojený na aplikaci George. V té si bankéře snadno ověříte díky kontrole kódu, který by vám podvodník nedokázal říct.