Správně nastavená cena za vaši práci vám může přinést spoustu výhod. Díky ní si zajistíte stabilnější příjem a klid, že pokryjete všechny své výdaje. Základem je mít dobře sestavený rozpočet, který zvládnete vytvořit i s nepravidelným příjmem.
5 nejčastějších chyb při cenotvorbě pro OSVČ
Cesta k ideální hodinové sazbě nemusí být tak složitá, pokud se vyhnete základním chybám. Tady jsou ty nejčastější:
Popis situace:
Lidé jsou různí a klienti, pro které budete pracovat, zrovna tak. Jedni vám bez problémů zaplatí odpovídající částku a druzí vám za stejnou práci nenabídnou ani polovinu.
Důsledek:
Když kývnete na podhodnocenou práci, nezbyde vám čas ani energie na práci, která je zaplacená dobře. Pokud máte sestavený rozpočet pro podnikatele, brzy uvidíte, že pro naplnění vytyčených příjmů musíte pracovat víc. A kam to celé může vést? K syndromu vyhoření.
Řešení:
Stanovte si jasné hranice. Například hodinovou sazbu, pod kterou nepůjdete. Některé klienty tak možná ztratíte, ale to nemusí být vždy na škodu. Protože uvolní místo těm, kteří si vaší práce váží a náležitě ji ocení.
Popis situace:
Možná někdy narazíte na nabídku, při které se vám úplně rozzáří oči. Bude se vám tak moc líbit, že raději snížíte svou běžnou hodinovou sazbu, aby si vybrali právě vás.
Důsledek:
Svou vysněnou práci možná získáte, ale odpovídající příjmy bohužel ne.
Řešení:
Pokud novou práci přijímáte s plným vědomím, že snížíte své výdaje a s nimi i svůj životní standard, je to v pořádku. Ale jestli na tento krok nejste připraveni, cenu nesnižujte. Možná vám vysněná práce klapne i tak. Nebo se brzy objeví jiná a lepší.
Popis situace:
Tomuto pocitu se říká syndrom podvodníka nebo ho možná znáte pod anglickým označením Impostor Syndrome. Vždy jde o to stejné. Své úspěchy přičítáte náhodě a uvnitř vás svírá obava, že nejste dost dobří.
Důsledek:
Vaše cena za služby je nepřiměřeně nízká a vy se ji bojíte navýšit.
Řešení:
Připomeňte si okamžiky, kdy jste svým klientům pomohli a cenu si bez rozpaků rozumně navyšte.
Popis situace:
Diskuze o navýšení ceny nepatří mezi nejpříjemnější záležitosti. Ale bez ní se jako freelancer k vyšší odměně u svých klientů nedostanete.
Důsledek:
U dlouhodobých klientů pracujete stále za stejnou cenu, která už dávno neodpovídá vašim zkušenostem ani nezohledňuje inflaci.
Řešení:
Vyjednávání o navýšení ceny s klientem se nebojte, berte ho jako výzvu. Připravte si dobré argumenty a klidně si i přečtěte nějakou knihu o vyjednávání. Možná vás toto téma natolik vtáhne, že se na diskuzi o vaší odměně budete nakonec i těšit.
Popis situace:
Cenu za svou práci jste si navrhli intuitivně a vůbec netušíte, jak vypadá reálná situace na trhu.
Důsledek:
Zde mohou nastat dvě situace. Buď jste si nastavili cenu příliš vysoko a přicházíte o klienty, nebo příliš nízko a přicházíte o peníze.
Řešení:
Zajímejte se, prozkoumávejte trh. Zjistěte, jak si svou práci naceňují vaši kolegové, ať si vytvoříte přehled. Pomohou vám například skupiny na sociálních sítích, kde profesionálové z vašeho oboru sdílí své zkušenosti.
Jaké faktory ovlivňují cenotvorbu pro OSVČ?
Spočítat si ideální cenu za svou práci zvládnete během několika minut.
Stačí si spočítat své příjmy a výdaje
Náklady si můžete rozdělit na pracovní a soukromé. Například:
Díky tomuto přehledu zjistíte, jakou částku potřebujete měsíčně vydělat, abyste bez problémů pokryly své výdaje.
Inspirujte se trhem a najděte svou cenu
Prozkoumejte konkurenci a zjistěte, kolik si za podobnou práci účtují ostatní. Jejich ceny ale nekopírujte. Vy máte jiné vzdělání, jiné zkušenosti a jiné nadání. Cenami kolegů z branže se pouze inspirujte, tu svou si však určete podle sebe.
Stanovte si cenový strop i dno
Hranice jsou důležité. To platí pro soukromý život i pro ten profesní. U cen si je jasně nastavte a trvejte na nich. Pod jakou cenu rozhodně nepůjdete? A jaká částka je pro vás ještě přijatelná?
Promyslete si, kolik hodin chcete pracovat
Mezi výhody práce na volné noze patří to, že jste pány svého času. Můžete si sami stanovit, kolik hodin denně chcete pracovat. A jestli vůbec budete pracovat každý den.
Možná se nacházíte v životní situaci, kdy je vaší hlavní prioritou péče o dítě, o stárnoucí rodiče, nebo třeba cestování. I toto je potřeba při nastavování pracovního rozvrhu zohlednit.
Stanovte si sumu, kterou byste měsíčně rádi vydělali a tu vydělte počtem hodin, které plánujete odpracovat. Tak vám vyjde hrubý odhad vaší hodinové mzdy.
Do cenotvorby promítněte své zkušenosti
Vaše zkušenosti hrají u cenotvorby zásadní roli. Čím větší zkušenosti máte, tím vyšší sazbu si za svou práci můžete stanovit.
Děláte méně chyb, jste rychlejší a dodáváte kvalitnější výsledky než vaši začínající kolegové. Vašemu klientovi šetříte čas a ve finále i peníze. Při cenotvorbě na to určitě myslete.
Strategie cenotvorby: Která z nich je pro vás ta pravá?
Způsobů, jakými si můžete svou práci nacenit, existuje hned několik. Záleží pouze na vás, který z nich si zvolíte.
Hodinovou sazbu využijete hlavně v případě, kdy se s klientem domluvíte na menší zakázce nebo při konzultacích.
Projektové nacenění zřejmě zvolíte pro větší, nebo pravidelné zakázky. V tomto případě je zapotřebí správný odhad času a náročnosti práce.
Pokud se rozhodnete pro cenové balíčky, nejčastěji se klientům nabízí tři možnosti:
Základní balíček v sobě zahrnuje jen to nezbytné a jeho hodnota je nejnižší.
Standardní balíček je obohacený o doplňkové služby a klient za něj zaplatí o něco více.
Prémiový balíček v sobě skrývá to nejlepší, co nabízíte. A je ze všech tří možností nejdražší.
V případě, že se rozhodnete pracovat s dynamickou cenotvorbou, budou vás zajímat například tyto údaje:
- situace na trhu,
- síla poptávky v dané sezóně,
- individuální potřeby klienta,
- ceny konkurence,
- vaše míra vytížení,
- inflace,
- aktuální trendy,
- celková náročnost projektu.
Některé z nich pro vás budou hrát důležitější roli, jiné méně. Svou cenu zkrátka vždy adekvátně přizpůsobte dané situaci.
Tipy, jak dosáhnout lepší ceny za práci
Sbírejte pozitivní reference. Pokud vás doporučí bývalí klienti, zvýší to vaši důvěryhodnost. A tím pádem si můžete navýšit i svou cenu za práci.
Investujte do svého podnikání – vytvořte si profesionální prezentaci, vzdělávejte se a scházejte se s kolegy z oboru.
Klientům zdůrazněte svou přidanou hodnotu – například rychlost, kreativitu nebo bohaté zkušenosti.
Nebojte se využít služeb odborníka, který vám pomůže překonat strach nebo vnitřní nejistoty při navyšování ceny. Může to být psycholog, terapeut či kouč.
Klientům přehledně vypište vše, co uděláte. Ať přesně ví, za co platí.
Pochlubte se s profesními úspěchy na sociálních sítích. Klienti si vás mohou vyhledat a vy získáte plusové body.
Co si z článku odnést:
- Cenotvorbu nepodceňujte, má velký vliv na úspěšnost vašeho podnikání i psychickou pohodu.
- Neberte všechnu práci. Stanovte si jasné hranice a trvejte na nich.
- Pravidelně se věnujte svému rozpočtu pro podnikatele. Jednou za čas si vypište příjmy a výdaje. A promyslete si, zda vám výsledek stále vyhovuje. Nebo je zapotřebí změna.
- Vyzkoušejte různé cenové strategie – možná, že vám sedne úplně jiný model, než ten, který aktuálně používáte.
- Sledujte svou konkurenci i celkovou situaci na trhu. Ať máte přehled.
- Investujte do svého marketingu i do vzdělávání. Zvýšíte tím svou odbornost, reputaci i cenu.
Chcete vědět, jak zdravé jsou vaše finance?
Vyplňte krátký test, který vám odhalí silné i slabé stránky vašich financí.